Helse og hudpleje

Massage kan være en god og afstressende behandling til hudenHelse og hudpleje er for mange en vigtig del af deres hverdag. Mange af os har ikke altid har tiden til den grundige hudpleje, men derfor er der stadig et par grundlæggende ting du nemt kan gøre. God hudpleje og en sund livsstil kan f.eks. hjælpe med at forsinke den naturlige aldringsproces samt at forebygges forskellige hudproblemer. Derfor kommer vi her med 5 gode til at få en sundere og flottere hud.

1. Beskyt dig selv mod solen

Solen er faktisk en af de største kilder til skade på huden. Det kan godt være du syntes det ser flot og sundt ud med en lækker brun hud, men desværre skader solen også huden ret så meget. Derfor er en af de vigtigste ting du kan gøre, at beskytte dig selv mod solen. Solens UV stråler kan nemlig forårsage rynker, alder pletter og andre hudproblemer, samt en øget risiko for hudkræft.
Desværre er det ikke en mulighed for mange af os, helt at holde sig væk fra solen, derfor kommer her et par tip til at minimere solens skadelige effekt.

  • Brug solcreme med mindst faktor 15. Husk at de fleste solcreme kun holder i et par timer, hvorefter du skal påføre et nyt lag. Især hvis du er i vandet eller sveder meget, så forkortes den tid som cremen beskytter i.
  • Søg skygge. Undgå gerne solen fra 11:00 til 14:00, hvor solens stråler er stærkest og dermed mest skadelige.
  • Undgå bar hud. Dæk din bare hud med langærmede skjorter, lange bukser eller en bredskygget hat.

2. Forkæl og plej din hud

Daglig rengøring og barbering kan være hård for huden. Her er et par tips til hvordan du minimere den skadelige effekt af din daglig rengøring af huden.

  • Begræns din badetid – Varmt vand og lange brusebade fjerne de beskyttende olier fra din hud. Begræns derfor den tid du står under bruseren, også selvom det jo føles rart og afslappende derunder. Det samme gælder karbad.
  • Undgå stærke sæber. Mange stærke sæber og rengøringsmidler er også med til at fjerne olie fra din hud. Vælg i stedet milde rensemidler som f.eks. Decubal hudpleje produkter, da disse er skånsomme mod huden. Læs mere om de forskellige Decubal produkter her.
  • Barber dig nænsomt. Husk at brug en god barberskum eller gel for barbering, rens din barberkniv eller skraber ofte. Barbar altid i den retning håret vokser, ikke modsat.
  • Undgå at tørrer alt fugten af huden efter bad, så frem for at bruge de grove håndklæder, brug et blødt som er mere skånsomt. Lidt fugt på huden efter tørring gør bestemt ikke noget.
  • Brug creme – En af de bedste måder at tilføre huden fugt på, er ved at bruge fugtighedscreme som f.eks. Decubal Original Clinic Cream. En god crem uden parfume, farvestoffer eller andre skadelige stoffer, som kan bruges dagligt.

Decobal hudpleje - få en flot og sund krop - helse produkter

3. Drop smøgerne

Rygning gør ofte at din hud ser ældre og kan øge antallet af rynker. Det skyldes at rygning indsnævrer de små blodkar i de yderste lag af huden, hvilket nedsætter blodgennemstrømningen. Dette dræner huden for ​​ilt og næringsstoffer, som er med til at holde huden sund og rask. Rygning skader derudover collagen og elastin – de fibre, som er med til at give din hud styrke og elasticitet. Så hvis du er ryger, er den bedste måde at beskytte din hud på, at holde op.

4. Spis sundt

En sund kost kan hjælpe dig med at se frisk ud og føle dig godt tilpas. Spis derfor masser af frugt, grøntsager, fuldkorn og magert protein. Sammenhængen mellem kost og uren hud er ikke helt afklaret – men meget forskning tyder på, at en kost som er rig på C-vitamin, og med et lav indhold af de usunde fedtsyrer kan fremme yngre udseende hud. Også visse typer af kosttilskud som f.eks. kreatin eller chai frø, kan også være med til at pleje huden indefra.

5. Undgå stress

Ukontrolleret stress kan gøre din hud mere følsom og dermed udløse akne udbrud og andre hudproblemer. Derfor er det vigtigt at få sit stress niveau ned. Kortvarig stress kan være sundt i små mængder, men langvarig stress er skadelig for både krop og sjæl. Derfor bør man arbejde aktivt på at mindske stress, f.eks. ved at dyrke yoga eller mediterer. Motion og træning, i moderat mængde kan også være med til at reducerer stress, og samtidig øge blod tilførelsen til huden.

Jeg håber du tager disse 5 simple råd til dig, og vil garanterer at hvis du følger dem, vil du efter relativ kort tid, begynde at mærke og se en forskel.